Створення сайту для турфірми

(Журнал 'Український Туризм' номер 1, 2006 рік)

Стаття підготовлена співробітниками студії Web-дизайну FloMaster®


На сьогоднішній день відбувається інтенсивне освоєння інтернет-простору, як одного з найдемократичніших і відносно недорогого прямого способу взаємодії фірми клієнта. За статистикою, інтернет-аудиторія представляє собою забезпечену частину населення, і багато існуючих та виникаючих компаній ведуть інтенсивну конкурентну боротьбу за інтернет-клієнта. Ця боротьба починається з сайту – вашого представництва в мережі інтернет. З цього номера журналу ми починаємо публікувати низку статей, які, сподіваємося, допоможуть розібратися вам у всьому, що пов'язано з сайтом для турфірми.

Рано чи пізно, перед керівниками турагентств постає питання: чи справді Чи нашій компанії потрібен сайт, і якщо так, то навіщо і який? До розробки сайту необхідно підходити виважено та продумано.

За багато років роботи у сфері створення сайтів мені доводилося спілкуватися з чималим кількістю керівників саме турагентств. Досить рідко доводилося стикатися зі скептичним ставленням до створення сайту та реклами в Інтернеті. Хоча були і винятки - парадокс тут полягає в тому, що якщо ви не вірите на користь інтернету в цілому, та інтернет-реклами зокрема, то у вас, швидше за все, нічого і не вийде. В даному випадку до створення сайту ставлення буде достатньо прохолодним: ну зробимо сайт, і нехай буде. У кращому разі дамо рекламу на пошукових системах, пару місяців нехай вона там повисить, а там подивимося - піде чи не піде. Безумовно, таким чином, ви залучите до себе якусь кількість туристів, але значного приросту швидше за все не буде. Подумайте, може бути це не ваше? Адже сотні фірм існують завдяки іншим факторам – зручне розташування офісу в місті, реклама у ЗМІ.

Насправді ті, хто дійсно вірить в інтернет, на сьогоднішній день досягли значного успіху. Вони постійно винаходять щось, що робить сайт зручнішим, привабливим, вигадують нові функції та можливості свого інтернет-ресурсу. Регулярно експериментують із рекламою в інтернеті, пробують різні рекламні - пошукові системи, каталоги, тематичні портали. Вони уважно стежать за статистикою відвідувань власного сайту, багато хто встановлює спеціальні системи, які дозволяють відстежувати: хто, звідки, та за якими словами (запити на пошукових системах) прийшов на сайт. За все це (підтримку, удосконалення, розвиток сайту, рекламу), звичайно, доводиться витрачати певну частку рекламного бюджету. Тут суми, які витрачаються за місяць, можуть доходити до вартості самого сайту. Однак, якщо гроші вкладають – це окупається. Таким чином, якщо ви готові наслідувати їх приклад, тоді в добрий шлях! Якщо у вас все вийде, то на вас чекає серйозна надбавка до бюджету вашої компанії - десятки і навіть сотні туристів на місяць, які прийшли через інтернет-сайт до вас в офіс.

Роботу з просування сайту необхідно довірити лише професіоналам, особливо ту частину, яка пов'язана з реєстрацією в пошукових системах, каталогах та оптимізацією сайту для них. Адже відвідувачі з пошукових систем - найцінніші для вас, та при вдалих результатах цілком реально залучити звідти сотні зацікавлених відвідувачів на день.

При виборі компанії – розробника сайту обов'язково зверніть увагу на наявність у неї успішних реалізованих проектів саме у туристичній тематиці. Наявність досвіду роботи у цій сфері дозволить суттєво спростити, прискорити та здешевити процес створення сайту, так як студія веб-дизайну має вже багато окремих готових стандартних модулів.

Якщо ви представляєте туристичну агенцію, яка працює за багатьма напрямками, то, найімовірніше, ключовим модулем вашого сайту буде база пропозицій туроператорів. Звичайно, існує достатньо сайтів турагентств, що обмежуються лише перерахуванням пропонованих країн та запрошенням дзвонити в офіс, але залучити туриста таким чином досить складно. Адже дивно бачитиме інтернет-магазин, в якому товари представлені без цін. Для подання на сайті пропозицій туроператорів можна використовувати системи пошуку та бронювання турів. Нині вже складно здивувати когось просто пошуковцем за пропозиціями туроператорів. Таку функцію мають багато сайтів турагентств. Недоліком такого методу є жорстка стандартизованість цього розділу. Ви ніяк не зможете вплинути на зовнішній вигляд форми підбору туру, не зможете додати до списку знайдених турів додаткову інформацію. В основному такі розділи виглядають не надто привабливими. Тому якщо ви хочете якось урізноманітнити свій сайт, тобто сенс працювати з компанією, яка зможе інтегрувати базу пропозицій туроператорів з рештою функціональних можливостями сайту. Ці функції, безумовно, будуть потрібні. Вам необхідно чимось залучити клієнта, щоб із сотні сайтів з однаковими цінами він вибрав саме вас.

Дуже важливо бачити при цьому сайт очима туриста. Ви повинні розуміти, що б він хотів бачити на сайті фірми, де планує купити путівку? Яка інформація для нього допомогла зробити правильний вибір? У цьому питанні не може бути якихось стандартних відповідей. Ваше завдання, як і в будь-якому іншому виді реклами, - Виділитися! Адже ціни та тури на сайтах більшості турагентств одні й ті самі. Ви повинні зробити все, щоб турист залишився на вашому сайті та зателефонував саме вам. Для цього необхідно увімкнути уяву: можна, наприклад, розмістити на сайті на додаток до пошуку турів поради щодо вибору готелю, рекомендації ваших менеджерів про море, риби, про те, що необхідно взяти в дорогу і т.д.

Дуже важливою функцією вашого сайту має бути зворотний зв'язок із відвідувачами та вашими клієнтами. Є сенс розмістити на сайті гостьову книгу чи форум, в якому відвідувачі могли б ставити вам запитання. Причому за форумом обов'язково потрібно стежити, щоб вчасно відповідати на запитання, а також видаляти небажані повідомлення або спам. Для підтримки контакту із постійними клієнтами можна організовувати для них на сайті різні конкурси та вікторини із призами.

Ваш сайт обов'язково повинен справляти яскраві враження, а так само ні кого не повинно виникати сумнівів щодо його регулярного оновлення. Саме тому багато фірм приділяють велику увагу дизайну, а також розміщують на головній сторінці новину колонку. Відвідувач має бачити, що сайт працює, за ним стежать, його регулярно оновлюють. Тут можна трохи схитрувати - навіть якщо у вас змінюватиметься тільки новина на головній сторінці, відвідувач вважатиме, що вся представлена на сайті інформація є актуальною. Так само сайт обов'язково має бути зручний у користування. Турист повинен зробити мінімальну кількість кліків для знаходження необхідної інформації. Обов'язково зробіть на вашому ресурсі (якщо у вас більше 30 сторінок) карту сайту - на якій, як у змісті книги, показані всі розділи та підрозділи. Інакше користувачеві може набриднути пошук інформації на вашому ресурсі, і він просто закриє його. Звичайно, грамотна побудова інтерфейсу сайту, інтуїтивно зрозумілого відвідувачам, коштує недешево, але воно може суттєво покращити співвідношення між відвідувачами та покупцями на сайті.

Після створення сайту дуже важливо стежити за всіма згадками про вашу фірму в інтернеті, щоб не потрапити під чорний PR. Якийсь один незадоволений турист, добре знайомий з інтернетом, може дуже зіпсувати репутацію вашої компанії залишивши негативні відгуки у форумі чи дошці оголошень. Особливо це стосується форуму на вашому власному сайті. Саме тому намагайтеся давати аргументовані та чіткі відповіді на негативні відгуки чи запитання. Просте видалення повідомлень навряд можна вважати ефективним способом боротьби за репутацію вашої фірми. Віддалене повідомлення може спливти ще на кількох форумах, і реакція користувачів інтернету буде ще негативнішою.

Тепер ми підійшли до основного питання: у що обійдеться створення сайту? Такий питання часто задається мені по телефону, на що відповісти досить складно не бачачи технічного завдання. Це все одно що запитати: а скільки коштує машина? - але всі машини різні ! - Відповісте ви і будите праві. Тому перш ніж ставити таке питання складіть ТЗ самі, або зверніться до людей, хто може це зробити. Це заощадить вам багато часу і грошей, т.к. ви зможете розіслати його по студіях веб-дизайну, які вам сподобалися за вже готовими робіт та отримати від них ціни на розробку.

Нижче наведено орієнтовні ціни на створення різних сайтів в Україні. Вони можуть значно відрізнятися в інших містах, але для Києва залежність десь схожа.
Сайт для туроператора. Це багатофункціональний, дуже складний сайт, заснований на базах даних. Дизайн тут переважно середнього рівня, т.к. він не є основним. Головне тут – дуже добре продуманий інтерфейс та швидкий доступ турагенств до бази даних. Оновлення на цьому ресурсі можуть відбуватися щохвилини. Містить понад 1000 сторінок. Його підтримкою обов'язково має займатися 1-2 особи (переважно системний програміст + Помічник). Вартість такого проекту становить близько $3000 – 10000.

Сайт для великого турагентства
. Це також багатофункціональний, досить добре продуманий складний сайт, заснований на базах даних. На ньому встановлена система керування контентом. Оновлення пропозицій відбуваються кожні 10-20 хвилин. Містить близько 1000 сторінок інформації. Його підтримкою займається переважно системний програміст. Вартість такого проекту складає близько $ 1000 - 3000.

Сайт для середнього турагентства. Даний сайт переважно роблять без бази даних. Можливе встановлення системи керування контентом. Дизайн тут відіграє велику роль - намагаються зробити його яскравішим і незабутнім. Оновлення пропозицій роблять самі співробітники фірми по кожному з напрямків, просто закачуючи на сайт свої пропозиції у файлах екселю. Містить 100 – 300 сторінок інформації. Вартість такого проекту становить $500 – 1500.

Сайт для маленької турфірми. Це сайт на якому міститься контактна інформація. Має дизайн, що запам'ятовується. В основному це статичний ресурс, на ньому можливе встановлення системи закачування прайс-листів. Містить 10 – 20 сторінок інформації. Вартість такого проекту складає $300 - 500

Плануючи витрати на інтернет, потрібно розуміти, що для досягнення реального ефекту вам доведеться щомісяця витрачати на підтримку та рекламу сайту суми, які можна порівняти з вартістю його створення.

Підбиваючи підсумки, хочеться побажати вашому сайту зайняти гідне місце у списку успішних туристичних інтернет-проектів. Підходьте до процесу створення сайту творчо і не забувайте продумати будь-які дрібниці. Черга туристів у вашому офісі буде найкращою нагородою!